Dausijada XCM
Bike park Tršće Human Fish Gravel “Ciklocentar” SloEnduro
11. rujna 2020

Iz dana u dan sve je više svijesti o dobrobitima i o brojnim razlozima za vožnju bicikla, pa je shodno tome i sve više biciklist(ic)a na našim stazama i cestama. Pitanje stoga više ne glasi zašto, već – kako najbolje početi voziti bicikl?

U prvom dijelu našeg sažetog vodiča za biciklist(ic)e početnike predstavili smo gradske, trekking, kros i MTB bicikle. Drugi dio je poslužio za predstavljanje cestovnih, x-road i električnih bicikala.

Danas govorimo o tome kako uopće odabrati pravi bicikl za sebe te koja je oprema najvažnija.

Veličina i geometrija

Sljedeći korak nakon odabira tipa bicikla jest određivanje optimalne veličine okvira. Bez toga vožnja neće biti niti učinkovita niti udobna, a moguće su i ozljede. Važno je paziti na visinu i duljinu okvira, a važno je i kako su kotači postavljeni u odnosu na položaj tijela.

Iako ćeš u trgovini ili na bike fittingu u pravilu dobiti dobar savjet glede veličine, postoji nekoliko jednostavnih pravila kako barem otprilike procijeniti je li okvir odgovarajuće veličine.

Prvo, kada ga opkoračiš, i staneš na noge, između gornje cijevi okvira i tvog međunožja mora ostati nekoliko centimetara prostora. Nadalje, važno je dobro procijeniti optimalnu visinu sjedala. To ćeš najbrže i najjednostavnije procijeniti kada sjedneš na bicikl staneš petom na pedalu koja je u krajnjem donjem položaju. Noga u toj poziciji mora biti potpuno ispružena. To znači da tvoje noge u vožnji nikada neće biti potpuno ispružene, već uvijek blago savijene, čak i u krajnjem donjem položaju pedale.

Nije važna samo visina, već i duljina okvira. Optimalnu duljinu najjednostavnije ćeš procijeniti kada sjedneš na bicikl i pogledom potražiš prednju glavčinu. Ona bi se trebala nalaziti odmah ispred upravljača, a ako je pomaknuta unazad, to jest ne možeš je vidjeti od upravljača, to znači da je okvir predugačak za tebe (to jest ti si prekratak za taj okvir). Ukoliko je okvir pak prekratak, vrh tvoje cipele će u zavoju zapinjati za prednju gumu, naravno u krajnjem prednjem položaju pedale. Isto vrijedi i za tvoja koljena u odnosu na upravljač.

Veličine okvira u posljednje su vrijeme komodizirane, pa tako oni dolaze u veličinama S, M, L, XL… , umjesto u razlikama od jednog ili tek pola centimetra…  Izbor je time nešto manji, ali odabir je jednostavniji.

Materijali i komponente

U pravilu, karbon je najskuplji i najlakši, aluminij je povoljniji, ali teži i manje krut. Tu su i čelik te titan, ali oba materijala su danas rijetko u ponudi, i u višem su cjenovnom rangu.

Ukoliko kupuješ svoj prvi bicikl ili ne namjeravaš žestoko trenirati, aluminij je više nego dobar. Treba pritom reći da postoje lakše i teže, to jest skuplje i jeftinije slitine aluminija, a cijena okvir uvelike ovisi i o postupku u proizvodnji (npr. mehanički formirane cijevi u odnosu na hidro formirane) . Uglavnom, jeftiniji bicikli su teži i imaju komponente (mjenjače, kočnice, obruče…) napravljene od manje kvalitetnih materijala ili jeftinijim postupcima. No sasvim su adekvatni za gradsku ili turističku vožnju.

Skup bicikl potreban ti je jedino ako doista misliš ozbiljno trenirati.

foto: Siniša Štambuk

Odjeća – obuća – oprema

Večernja vožnja rivom, oko jezera, bikepacking, gravel avantura, enduro, etapna utrka… Različiti načini vožnje zahtijevaju odgovarajuću osnovnu opremu. Kaciga je najvažnija i preporučamo je u svim situacijama. Otvorena je doduše rasprava o tome treba li kacigu nositi i u gradskoj vožnji. Jedni smatraju da nije potrebna, a drugi da kacigu uvijek treba imati na glavi.

Osim sigurnosti, još jedna važna stavka su vremenski uvjeti, pogotovu vožnja po kiši. Nepromočiva jakna u tom slučaju spada u obveznu opremu, poput kacige.

Osim ove dvije osnovne stvari, industrija nudi nepregledan izbor odjeće, obuće i dodatne opreme. Za početak se time niti ne trebaš previše zamarati, već postupno i smisleno dodavati pojedine stvari kako napreduješ u svojoj vožnji.

Najvažnije je odabrati odgovarajući bicikl i – početi voziti!

Pročitaj i
Kako, a ne zašto početi voziti bicikl (2)
Kako, a ne zašto početi voziti bicikl (1)
Najkorisnije mobilne aplikacije za brdske bicikliste
Kako spasiti život tubelessu
Bicikli se sve više kradu, sigurnost je važnija no ikad

Foto: Giant Bicycles, TZ Međimurske Županije, naslovna fotografija Siniša Štambuk

“On-off
Human Fish Gravel “Ciklocentar” SloEnduro Bike park Tršće
Prati nas