14. rujna 2018

Tehnološki novitet na malo drugačiji način. Iz prve ruke smo ga isprobali još u svibnju! Suspenzijski sustav s malo više elektronike nego inače

Trebamo li još više elektronike? Elektrifikacija za sve? Hm, možda i trebamo. Ovaj puta elektrifikacija dolazi u područje koje je biciklistima izuzetno važno, tamo gdje može bitno olakšati penjanje i spuštanje. Ne govorimo o e-biciklu već o automatskom suspenzijskom sustavu koji se prilagođava obzirom na teren po kojem se vozi.

Novi Foxov sustav: LiveValve

Sustav LiveValve možemo opisati kao suspenziju budućnosti. Nakon razvojne faze koja je trajala više godina na tržište dolazi, potpuno elektronički sustav suspenzije, nastao u Kaliforniji. Riječ je o kompleksnom elektroničkom sustavu nadzora rada suspenzije koji u stvarnom vremenu prilagođava svoj rad, ovisno o terenu po kojem se vozi te tako biciklistu omogućava najbolje korisničko iskustvo.


Fox LiveValve je kompleksan sustav. Radi pomoću senzora montiranih na prednju vilicu i njihalicu stražnje vilice, koji očitavaju podatke tisuću puta u sekundi i šalju ih do računala smještenog u kontrolnoj jedinici. Računalo temeljem tih informacija prilagođava rad dijelova suspenzijskog sustava (prednje vilice i stražnjeg ublaživača) u razdobljima od tri milisekunde (sto puta brže od ljudskog oka) te tako omogućava maksimalnu učinkovitost suspenzijskog sustava u svakom trenutku.

LiveValve biciklistu nudi pet razina osjetljivosti suspenzijskog sustava, običnim pritiskom na tipku smještenu na kontrolnoj jedinici.

Kako funkcionira?

Na kojim modelima je dostupan?

Sustav LiveValve zasada nude proizvođači bicikla Scott (Spark i Genius 900 ultimate), Pivot (Mach 5.5), Giant (Reign Advanced,27.5 i Anthem Advanced Pro 29) te Rocky Mountain (Altitude Carbon, Instinct Carbon i Thunderbolt Carbon).

Uroš Gnezda (Cult, distibuter Foxa u Hrvatskoj) dijeli svoja iskustva

Još u svibnju sam imao priliku testirati model Rocky Mountain Altitude opremljen s prototipnom verzijom suspenzije Fox LiveValve. Testirao sam ga u trail parku Pogonip, blizu mjesta Santa Cruz u Kaliforniji. Tamošnje staze vrlo su dinamične i dovoljno raznolike, pa sam u više od tri sata vožnje iskusio različite terene, kako na usponima, tako i na spustovima.


Kada ideš testirati u park moraš to učiniti u stilu (iz Uroševog osobnog arhiva)

Okvir modela Rocky Mountain Altitude s 150 mm hoda na stražnjoj vilici njegov proizvođač je svrstao u kategoriju ˝Aggressive Trail˝. U kombinaciji s paketom LiveValve u vilici Float 36 (160mm hoda) te amortizerom (ublaživačem) Float LiveValve ovaj je bicikl nešto više „adrenalinski“ u odnosu na bicikl kojega inače vozim kada sam doma (Mondraker Foxy).

Moja prva asocijacija odnosila se na to da ću se „vući“ na usponima  no već je prvi uspon odagnao takve primisli. Sustav LiveValve se odmah pokazao u svoj svojoj ljepoti. Bicikl se naime penjao bez problema i bez nepotrebnog ljuljanja, a istovremeno je održavalo dobar kontakt s podlogom. Suspenzija je lijepo upijala sve prepreke, od kamenja do korijenja.

Prije nego sam došao do prvog spusta podsvjesno sam želio promijeniti režim rada suspenzije iz funkcije ‘medium’ u ‘open’, no nije bilo gumba (ili poluge) niti na vilici niti na amortizeru. Pomislio sam da će suspenzija biti premalo aktivna za spust koji me čekao. 

To je moglo prerasti u pravi problem jer taj spust nisam poznavao, a vozio sam za domaćinom koji ga poznaje kao vlastiti dlan. Kada još spomenem da je domaćin ustvari voditelj razvoja u Foxu sigurno je da pred njem nisam želio ispasti „mekušac“ i želio sam pod svaku cijenu pratiti njegov tempo. Nije mi preostalo ništa osim potpuno vjerovati novom sustavu.

Petominutni spust se na kraju pokazao kao čista uživancija! Moj vodič čitavo mi je vrijeme bio u vidnom polju. Potpuni užitak! Elsktronika u suspenzijskom sustavu očito djeluje.

Nakon prvog uspona i spusta, kada smo odmjerili snage, slijedilo je još pet krugova na kojima sam se prepustio uživanju u vožnji i zaboravio da vozim suspenziju budućnosti. Tek kada me domaćin upitao kako mi se sviđa sustav LiveValve sjetio sam se da ga imam na biciklu. Kako nisam znao odgovor na to pitanje potražio sam stručni  odgovor.

No nisam ga pronašao. Iskreno sam mu morao priznati da sam naprosto zaboravio da bicikl ima suspenziju jer me za vrijeme vožnje ništa nije smetalo. Palo mi je na pamet da problem možda leži u tome da sam loš testni vozač. No njegov smijeh me potpuno zbunio. Rekao mi je da su baš to željeli postići. Željeli su osmisliti sustav koji će u potpunosti raiti bez ručnih komandi i tako povećati užitak vožnje. Zbog toga mu se jako svidio moj iskreni odgovor.

Testiranje bicikla s ovakvom suspenzijom sigurno je moj najbolji dan na biciklu u ovoj sezoni! Možda i zbog toga što smo si nakon vožnje priuštili kriglu lokalnog piva!

Više informacija o sustavu LiveValve potraži na ridefox.com.

Prati nas