UCI pravilnik
21. listopada 2024

UCI i Warner Bros. Discovery Sports najavljuju niz promjena u seriji Svjetskog kupa za sljedeću sezonu…

Nakon što je prije nekog vremena procurio dokument koji je otkrio potencijalne promjene u brdsko-biciklističkim utrkama, UCI i WBD Sports službeno su potvrdili što će sve promijeniti 2025. godine.

U priopćenju za javnost, UCI i WBD Sports Postoljeelili su detalje iz dokumenta, koji otkriva ograničenja broja ekipa, novi kvalifikacijski sustav za utrke spusta, organizaciju kontinentalnih serija utrka i suspenziju Svjetskog kupa u disciplini e-Enduro. UCI i WBD Sports navode kako promjene izviru iz “želje za uzdizanjem Whoop of UCI Mountain Bike World Series” i kako će reforma pružiti “nove prilike za buduće talente i osigurati da najbolji vozači mogu pokazati vještine na najvećoj pozornici na svijetu.”

Promjene pri ekipama

Jedna od strukturnih promjena u MTB-u sljedeće godine bit će prilagodba načina na koji ekipe pristupaju utrkama Svjetskog kupa. Ograničenje je na 40 UCI World Series ekipa u Svjetskom kupu u segmentima gravitacije i izdržljivosti. Te ekipe će nadomjestiti one koje su ranije nazivali UCI Elite MTB. Registracija UCI MTB ekipa neće biti ograničena i nastavit će je regulirati UCI.

U planu je 20 novih vrhunskih trkaćih ekipa za gravitacijske discipline (spust i enduro) i 20 za izdržljivost (XCO u XCC). 15 od ovih ekipa će se temeljiti na trenutnom UCI poretku ekipa (ne odnosi se na poredak Svjetskog kupa), a ostalih pet će biti odabrano na temelju rezultata cijele sezone. Ovdje su ljestvice za discipline izdržljivosti i gravitacijske discipline.

Pored ekipa koje su se prijavile za cijelu sezonu utrka, na svakoj utrci serije bit će dostupna mjesta za do osam dodatnih ekipa, bicikliste koji se natječu u reprezentativnim dresovima, te za nacionalne, kontinentalne i svjetske prvake koji nisu članovi tuh dvadeset profesionalnih ekipa koje će biti stalnice serije odnosno utrka Svjetskog kupa.

UCI MTB World Series ekipe će se moći sastojati od:

  • Minimalno 3 vozača i maksimalno 10 vozača u downhill ili enduro ekipi.
  • Najmanje 3 vozača i najviše 10 vozača u ekipi za XCO odnosno XCC.
  • Minimalno 3 vozača i najviše 10 vozača za mješovite timove (XCO / DH / EDR / XCC).

Mogućnost povezivanja s razvojnim ekipema (UCI pravilo-4.18.001)

UCI MTB ekipa Svjetske serije moći će se udružiti s UCI MTB timom koji je ili će biti identificiran kao njihov “razvojni tim”, a UCI Međunarodna biciklistička unija također će biti obaviještena. ekipa UCI MTB Svjetske serije tada će moći odabrati jednog vozača iz svog razvojnog tima koji će se natjecati u Svjetskom kupu, ali samo unutar najviše četiri vozača iz tog tima po utrci i po kategoriji natjecanja.

Serija kontinentalnih utrka

Sezona 2025 radit će kao “odskočnu dasku do plasmana na Svjetsko prvenstvo”, ali će također donijeti nova serija kontinentalnih utrka. Detalji serije utrka bit će objavljeni kasnije, ali za sada UCI i WBD Sport predviđaju da će biti tijesna suradnja s pet kontinentalnih biciklističkih saveza i dao biciklistima diljem svijeta priliku za kvalifikaciju na utrku u Svjetskom kupu.

Novi kvalifikacijski sustav spusta

Nakon dvije sezone stiže konačna potvrda da više neće biti polufinalnih utrka. Zamijeniti će ih novi kvalifikacijski proces u dva koraka, što će vozačima omogućiti drugu priliku za kvalifiikaciju u finale.

Od sljedeće godine novi kvalifikacijski postupak omogućit će da se 20 najboljih muškaraca i 10 žena nakon prvog ‘Q1’ mogu kvalificirati izravno u finale. Svi preostali vratit će se na start i okušati se u ‘Q2’ (drugoj kvalifikacijskoj vožnji). Tada će se 10 najboljih muškaraca i 5 žena izboriti za mjesto u finalu. Od sljedeće godine neće biti zaštićenih biciklista. To znači da ako se Loic Bruni ili Vali Höll ne kvalificiraju kroz Q1 ili Q2, neće nastupiti u finalu.

Startni brojevi

Sljedeće godine dolazi do male promjene u XC i utrkama Svjetskog kupa u spustu jedinstveni brojevi za sve prethodne pobjednike utrke. Sami će birati startne brojeve koji će biti trajni. Po želji natjecatelja, pločice s brojem će biti i personalizirane.

Broj 1 bit će isključivo rezerviran za trenutnovodećeg u Svjetskom kupu u oba formata (XCO i DHI) i zamijenit će njihov jedinstveni “karijerni” broj, pod uvjetom da su, naravno, pobijedili u utrci Svjetskog kupa u prošlosti. Majica vodećeg i plaketa s brojem 1 dodjeljivat će se nakon svake utrke Svjetskog kupa.

Svjetski kup u e-enduru privremeno na “off”

Zadnja promjena, spomenuta u priopćenju za javnost, je privremena obustava utrka svjetskog kupa u e-enduru. Navode da je donesena odluka o prekidu održavanja utrka za Svjetski kup jer se prvo moraju savjetovati s proizvođačima bicikala, a zatim će postaviti novi ili obnovljeni format utrkivanja. Svjetsko prvenstvo u e-enduru ostaje u kalendaru!

Sve dodatne informacije potraži na ucimtbworldseries.com.

DHI i XCO kao Kontinentalna serija (dodatak u članku UCI 4.1.011)

Kako bi Svjetski kup mogao postati “ekskluzivniji” sljedeće godine, UCI i WBD Sports predlažu novu kontinentalnu seriju utrka kako bi vozačima na različitim kontinentima pružili priliku za kvalifikaciju na utrke Svjetskog kupa.

Pojedinosti o tome kakav će oblik biti iduće godine su prilično šture no ažurirani UCI pravilnik uključuje smjernice za uspostavljanje serije kontinentalnih utrka za spust i olimpijski kros, ali se ne spominje enduro.

“Karijerni” startni brojevi i nejednaki dresovi (UCI pravilo 4.1.049)

Već smo spomenuli uvođenje karijernih brojeva za bivše pobjednike Svjetskog kupa. Međutim, promjene pravila za 2025. otkrivaju da će ti brojevi biti samo za natjecatelje u olimpijskom krosu i spustu i bit će dostupni svakom trenutno aktivnom vozaču koji je prethodno osvojio elitnu pobjedu u Svjetskom kupu. Moći će birati bilo koji broj od 2 do 999. Redoslijed odabira počet će od vozača s najviše pobjeda u Svjetskom kupu, a Nino Schurter će očito prvi birati u XC-u.

Napomena u pravilima je da odabrani broj karijere može ponovno postati dostupan nakon što je vozač potvrdio Međunarodnoj biciklističkoj uniji da će se ili je povukao.

“Personalizacija” se ne odnosi samo na kozmetičke promjene startnih brojeva, budući da se čini da će se sljedeće godine ukinuti pravilo o podudarnosti dresova u elitnim ekipama. Prethodni propisi su navodili: “Svi vozači u ekipi moraju nositi odjeću koja ima istog glavnog sponzora, istu shemu boja, položaj i isti cjelokupni izgled, iako boje muške i ženske odjeće mogu biti različite. U ovom slučaju slučaju, moraju se predati oba modela.” Umjesto toga, nova ekipa Svjetske serije 2025.  treba samo poslati grafiku u boji zajedno s logotipovima sponzora.

Postolje će se formirati iznova (UCI pravilo-4.10.007)

Ono što je bila tradicija elitnih utrka u olimpijskom krosu i spustu bit će ukinuto 2025. godine. Više neće biti postolja za pet vozača, već će se kao i u enduru na njega uspeti tri vozača.

Postolje u olimpijskom krosu:

  • Prva tri vozača u XCO
  • Prva tri vozača u XCC-u
  • Vodeći u elitnom poretku UCI Svjetskog kupa
  • Prva tri vozača u disciplinama do 23 godine (XCO, XCC)
  • Vodeći u ukupnom poretku UCI U23 Svjetskog kupa
  • Vodeća ekipa u ekipnom poretku (definiran u članku 4.10.009)
  • Ekipa dana (definirano u članku UCI-4.10.007)

Postolje u spustu:

  • Prva tri vozača u elitnim kategorijama
  • Vodeći u elitnom poretku UCI Svjetskog kupa
  • Prva tri natjecatelja ml
  • Vodeći u ukupnom poretku UCI juniorskog Svjetskog kupa
  • Momčad koja vodi u ekipnoj klasifikaciji (definirana u članku 4.11.020)
  • Ekipa dana

U finalu više žena elitne kategorije i manje juniorki u spustu (UCI pravilo 4.11.010)

Ukidanjem polufinalnih ogleda i uvođenjem dvostupanjskog kvalifikacijskog procesa za elitne kategorije, propisi pokazuju da će žene u finalu imati 15 vozačica, dok je broj juniorki smanjen s 25 na 20. Broj elitnih muškaraca ostat će na 30 za finale, a nakon kvalifikacija ostat će 10 djevojaka koje će se natjecati u finalu. Drugi krug kvalifikacija za elitne kategorije odvijat će se po pravilima aktualnog polufinala jer se neće bodovati. Natjecatelji će se bodovati samo u prvom krugu kvalifikacija iu finalu.

Promjene u enduro – juniorskoj kategoriji

Prva promjena u enduru koja dolazi sljedeće sezone je nova juniorska natjecateljska kategorija na svjetskom enduro prvenstvu. Enduro će sada odražavati spust, a dvije discipline će koristiti iste kategorije utrka. Navedeno je da će kategorija do 21 godine biti zamijenjena novom juniorskom kategorijom. (mladi). Na sljedećem enduro svjetskom prvenstvu bit će dodana i juniorska kategorija, nakon što je ovogodišnje prvo svjetsko prvenstvo ove discipline imalo samo elitnu kategoriju (još čekamo utvrđivanje kategorizacije u svjetskom kupu).

Ostale male promjene:

UCI će također moći dodijeliti status događaja najviše razine utrkama koje ne ispunjavaju sve kriterije. Utrka hors klase (HC) bit će dodijeljena samo uz sljedeće kumulativne uvjete:

  • Natjecanje mora biti registrirano kao utrka klase C1 najmanje zadnje tri godine.
  • Zasebna olimpijska kros utrka za bicikliste do 23 godine.
  • Na startu mora biti najmanje osam vozača iz prvih 50 na UCI ljestvici (odnosi se na oba spola).
  • U prethodnoj utrci morali su sudjelovati predstavnici iz najmanje deset zemalja.
  • Televizijska produkcija mora biti na visokoj razini (elitna kategorija).

U iznimnim okolnostima i iz opravdanih razloga povezanih s razvojem natjecanja, UCI može odobriti odstupanja i dodijeliti HC status događajima koji ne ispunjavaju gore navedene kriterije (UCI pravilo-4.1.011).

Pravilo 80% sada se može koristiti u disciplini XCC

Odluku o primjeni pravila 80% na olimpijske i kros utrke donosi sudački odbor nakon razgovora s organizatorom. Svaki vozač čije je vrijeme 20 posto sporije od vodećeg u utrci ispada iz utrke. On mora napustiti utrku na kraju svog kruga u označenom području, osim kada je vozač u svom zadnjem krugu. Za XCO događaje na kontinentalnim prvenstvima, UCI Svjetskom kupu, Svjetskim prvenstvima i Olimpijskim igrama, korištenje pravila 80% je obavezno (članak UCI-4.2.064).

Spustaši također mogu početi trenirati na “određenoj točki na stazi”

Prema odluci glavnog suca, spustaši sada mogu započeti trening na određenom mjestu na stazi, a ne nužno na startnim vratima. Prije je vrijedilo pravilo da tijekom treninga biciklist ne smije ući na stazu nigdje osim kroz startna vrata, inače je diskvalificiran. Ako sudački obor dopusti trening i s druge točke na stazi, tada biciklisti ne moraju startati sa startne rampe tijekom treninga (Članak UCI 4.3.023).

Sve o novim pravilima potraži na uci.org.

Naslovna fotografija UCI Mountain Bike World Series

Pročitaj i
Objavljen je kalendar UCI MTB Svjetske serije za 2025.

Prati nas