sram axs
18. veljače 2022

Naš Matej se ugledao na vrhunske natjecatelje i ugradio je tipku na upravljač svog MTB-a. Nema više zapetljanih bužira jer sada sve ide bežičnim putem…

Tvrtka SRAM je još 2015. je prvi puta ponudila bežično spajanje (AXS) ručice i mjenjač za cestovne bicikle. Četiri godine kasnije, sustav je prošao dovoljno testiranja i preselio se s asfalta u prašinu, vodu i blato, među drveće i kamenje. Jedna sajla manje najviše je razveselila… mehaničare.

Ugradnja

Montaža mjenjača AXS je vrlo jednostavna. Zategneš ručicu mjenjača na upravljač, a ona je ustvari tek tipka bez fizičkog povezivanja s mjenjačem. Možeš je montirati na stezaljku, ali još je bolje ako je pričvrstiš na ručicu kočnice s odgovarajućim adapterom. Mjenjač zategneš na držač, postaviš blokadu za gornji i najniži stupanj prijenosa, a s priloženim predloškom postaviš vijak B i ispravan pomak stupnja prijenosa iz lančanika. Naravno, još uvijek moraš bežično spojiti dvije jedinice, no ako možete spojiti bežične slušalice na telefon, možeš i ovo riješiti. Kada već spominjem telefon, možeš (ali ne nužno) kontrolirati postavke putem aplikacije. Ako je baterija puna, možeš odmah na vožnju. U posljednjih godinu dana i sam tipkam bežično i teško da ću se vratiti natrag za žicu.

Gotovo poluautomatski mjenjač

Želiš li ga malo jače stisnuti u brdo, prebacivanje s AXS mjenjačem je prava poezija. Pritisneš gumb vrlo kratko, i to je sve. Ne moraš držati ručicu mjenjača i uhvatiti pravi trenutak za prebacivanje pod opterećenjem. Bez obzira na Watte, mjenjač radi besprijekorno. Lakoća mijenjanja je stvarno nevjerojatna, i mogao bih reći da ovaj mjenjač praktički radi u poluautomatskom načinu rada. To možda ne znači puno ukoliko polako svladavaš uspon i misliš samo na spust. Međutim, kad nakupiš tisuću i više visinskih metara na zahtjevnom terenu u dinamičnoj vožnji s kratkim usponima i spustovima, bezbroj puta prebacuješ između lakšeg ili težeg stupnja prijenosa (na kraju ti sustav može pokazati točan broj prebacivanja tijekom vožnje).

S običnim mjenjačima, lakše ćeš vjerojatno prebacivati u lakši stupanj prijenosa, a ukoliko paziš na opremu, u teži stupanj prebacivati ćeš polako i „s osjećajem”. S AXS mjenjačem možeš zaboraviti na te finese i usredotočiti se samo na teren. Sâm tvoj stil vožnje u velikoj mjeri određuje (ne)korisnost ulaganja u bežične mjenjače.

Uvijek je dobro imati sajlu manje

Estetika je još jedan argument za bežične mjenjače. Posljednjih godina na upravljačima se našao čitav niz bužira: Mjenjač, prednja i stražnja kočnica, teleskopski držač sjedala, zaključavanje vilice i stražnjeg amortizera. Dobro je što smo se barem riješili prednjeg mjenjača. S AXS sustavom imamo jedan ili čak dva bužira manje (u slučaju korištenja tekeskopskog držača sjedala Reverb AXS), a pogled na cockpit je je odmah ljepši. Nećeš doduše uštedjeti na težini, sigurno ne u novcu, ali bicikl će biti puno više „moderan”.

sram axs

Pouzdanost i zaštita

AXS sustav radi pouzdano. Nisam imao niti jedan problem u godinu dana korištenja. Pošto je ovaj test izvoran i autentičan (a ne naručen, plaćen), pitao sam ozbiljne natjecatelje o mogućim negativnim stranama. Mitja Tancik i Peter Vesel koriste ga otkako se pojavio na tržištu. Koristili su ga za najteže MTB utrke. Jedino su obojica u početku korištenja imali nešto problema s povezivanjem, ali prva ažuriranja softvera ispravila su pogrešku. Sve ostalo je sjajno. Aleš Boben i Rok Naglič oduševljeni su njegovim performansama i izdržljivošću, a isti je slučaj s mojim prijateljem Klemenom, koji ga koristi već nekoliko mjeseci.

Jedno od dobrih tehničkih rješenja SRAM AXS mjenjača je sigurnosna sklopka. U slučaju bočne sile (udar, pad), mjenjač se munjevito pomiče ulijevo (kao da ide u lakšu brzinu) i time se štiti od oštećenja te štiti držač od savijanja. Umjesto sajle i opruge, koje djeluju sa značajnom silom na mjenjaču, servo motor je u ovom odgovoran za mijenjanje. Napaja se baterijom pričvršćenom na stražnji dio (petu) mjenjača.

Strah od prazne baterije

U normalnim okolnostima baterija bi trebala imati autonomiju od 20 do 25 sati rada. No to je vrlo relativno. Peter Vesel za vrijeme Cape Epica iz predostrožnosti puni materiju svakoga dana. Osobno vozim s jednim punjenjem cijeli tjedan, a baterija se niti tada ne istroši. LED oznaka prikazuje status i treperi za vrijeme vožnje, a status je moguće provjeriti i putem aplikacije na telefonu.

Oni koji su potpuno opremljeni AXS opremom mogu zamijeniti praznu bateriju mjenjača s baterijom teleskopskog držača sjedala pošto su jednake. Pošto nemam takav držač sjedala, uvijek  na vožnju nosim jednu rezervnu bateriju.

Mjenjač je moguće puniti samo putem posebnog USB adaptera, tako da ga uvijek morate imati pri ruci. Kada bi baterija imala vlastiti vodootporan USB priključak, punjenje bi bilo jednostavnije, ali vjerojatno bi bila teža i veća. S praznom baterijom ne možeš mijenjati brzine no možeš ga lagano rukom prebaciti u željenu brzinu. No to još nisam pokušao.

sram axs baterija

Druga baterija AXS-a nalazi se u tipki (ručici mjenjača) na upravljaču. To je klasična litijska „gumb“ baterija CR2032 koja bi trebala trajati dvije godine. Moja je nakon godinu dana još uvijek „u zelenom“. Ako se baterija isprazni, mjenjač možeš postaviti u željeni stupanj prijenosa pritiskom na mali gumb na njegovom kućištu: jedan pritisak ga pomiče na teži, a dva na lakši stupanj prijenosa.

Krilca na upravljaču

Tipka za mijenjanje brzina na upravljaču ima dva krilca koja se pritišću palcem. Prvotno su se mnogi žalili na originalni oblik koji je bio previše različit od tradicionalne ručice upravljača. To je rezultiralo „leptirom” (Rocker Paddle), koji bi trebao biti bliže obliku klasične ručice. Testirao sam obje verzije i odlučio se za prvu. Putem aplikacije na telefonu prilagodio sam funkciju ručice: Prema gore za laki prijenos i prema dolje za teži. Pokušao sam i s obratno kombinacijom no imao sam više problema. Ručica je podešena na način da jedan pritisak mijenja samo jedan stupanj. Druga opcija bila bi zadržati pritisak i tako prebaciti za dva ili tri stupnja prijenosa (multishifting), ali moji prsti i mjenjač su dovoljno brzi za individualne pokrete.

Kod klasične ručice mjenjača okretanjem samo prilagođavao napetost sajlei tako precizno prilagođavao mjenjač. Čak i s AXS mjenjačem koristim tipku ručicu za mikro postavke na način da istodobno držim tipku za povezivanje i pritisnem krilce prema gore ili dolje. No samo na početku sam se time bavio. Nakon što sam pronašao ispravan položaj mjenjača, ispravci više nisu bili potrebni..

No… trebam li to uopće?

AXS sustav zupčanika nije jeftin i svatko mora sâm odgovoriti je li to potrebno ili nije. Meni osobno bežični mjenjač je najbolja „ne nužno potrebna” stvar na biciklu koji je ionako sve manje organski i sve više elektronički. K tome, od lani možeš bežično kontrolirati i suspenziju..

Prati nas