Nakon gòdîna rasta i prosperiteta, tržište bicikala i opreme, inače najveći sportski biznis u svijetu uopće, doživljava ograničenje ponude i porast potražnje. Glavni razlog leži, naravno, u koroni…
Još proljetos, za vrijeme prvog lockdowna (koji je uostalom i započeo na najvažnijoj lokaciji biciklističke industrije, Kini), činilo se da biciklizam za mase doživljava renesansu. Nakon prvotnog šoka i popuštanja mjera, ljudi kao da su shvatili da su bicikli najpraktičnije sredstvo prijevoza u uvjetima kada je stao javni prijevoz, i kada se manje kreću na otvorenom. Potražnja na europskom tržištu je „eksplodirala“.
Europski trgovci bicikala i opreme tijekom travnja i svibnja prošle godine uglavnom su rasprodali svoje zalihe i trgovine su bile sve praznije. Činilo se kao da je pred njima godina rasta i blagostanja, jer su trebali samo naručiti nove zalihe koje će „sigurno“ rasprodati.
No onda smo postali svjesni nove realnosti: Svjetska industrija, čija je proizvodnja mahom izmještena na Daleki istok, ne može tek tako nadoknaditi manjak proizvoda na policama i u izlozima. Za bilo kakve veće promjene i prilagodbe je potrebna godina, pa čak i dvije.
Grafikon: Globalno tržište sportske robe, u milijardama dolara, u kalendarskoj 2018. Industrija bicikala, dijelova i opreme je ostvarila 62,4 milijarde dolara prometa (izvor: NPD). Globalno tržište samih bicikala vrijedilo je u kalendarskoj 2020., prema podacima tvrtke Research and Markets, 29,2 milijarde USD (izvor).
Zbog toga smo preko ljeta imali uglavnom prazne trgovine bicikala, a svi su čekali jesen, kada su trebali pristići ranije (prije korona krize) naručeni modeli za 2021.
Ovisnost o proizvođačima komponenti i prekooceanskim prijevoznicima
I stigli su, no ponuda je i dalje uglavnom bila manja od potražnje. Zbog čega?
Komponente potrebne za sastavljanje gotovog bicikla proizvode se u raznim pogonima, u raznim dijelovima svijeta. Proizvođači bicikala u osnovi ne mogu previše utjecati na količine i rokove isporuke svih dijelova bicikla. Primjerice, mjenjače proizvodi tek nekoliko tvrtki, i ako te tvrtke ne mogu na vrijeme isporučiti željene količine, proizvođači bicikala naprosto moraju pričekati na svoj red ili potražiti druge dobavljače komponenti. A to nije tako lako jer – u svijetu ima tek dva do tri velika proizvođača mjenjača.
Još jedan ključan čimbenik jest brodski kontejnerski prijevoz. Naime, kako većinu okvira i komponenti proizvode, a i bicikle sastavljaju pogoni u Kini, na Tajvanu, u Maleziji i drugim azijskim zemljama, jedini isplativ način prijevoza je onaj brodski. A i sama industrija prekooceanskih kontejnerskih brodara je u svojevrsnoj krizi koja je uslijedila, pogađate, zbog pandemije koronavirusa.
Ukratko, radi iznenadnog proljetnog pada globalne potražnje za prekooceanskim prijevozom u Europu i Sjevernu Ameriku, i sami brodari jedva izlaze na kraj s (ogromnim) tekućim troškovima održavanja svojih flota. Rezultat? Prekooceanski prijevoz je generalno poskupio i produljeni su rokovi isporuke. Sve se to može, naravno, odraziti na poskupljenja bicikala, čak i usred nadolazeće ljetne sezone.
Shimano će kasniti s isporukama do kraja 2021.
U skladu s gore napisanim, Shimano (najveći svjetski proizvođač gore spomenutih mjenjača) je ovih dana potvrdio kako ne očekuju skraćivanje rokova isporuke u 2021. Predsjednik tvrtke Shimano za Europu, Nizozemac Marc van Rooij, u izjavi je potvrdio kako su količine narudžbi u prvoj polovici 2020. nadmašile njihove proizvodne kapacitete. Van Rooij navodi kako za povećanje proizvodnih kapaciteta Shimano treba čitavu godinu, a i u slučaju povećanja kapaciteta veliko je pitanje, a i rizik, hoće li se ta potražnja održati u slijedeće dvije do tri godine, ili će pak opasti, što bi tvrtki donijelo nepotrebne gubitke.
Povratak proizvodnje u Europu?
Iako smo tek zakoračili u 2021., bicikli za ovu godinu su velikim dijelom rasprodani još lani. I sada bismo opet trebali čekati jesen, kada će na europsko tržište doći modeli za 2022.
Još je zanimljivije da su domaći distributeri i dealeri bicikala već uglavnom završili narudžbe za 2022., jer su od njih to tražili njihovi principali! I sada možemo samo čekati razvoj situacije i nadati se da su se domaći trgovci dobro „kladili“ za 2022.
Za očekivati je i premještanje sve većeg dijela proizvodnje iz Azije u Europu. Spomenuti Shimano je najavio kako će postupno izmjestiti svoju proizvodnju iz Kine. Primjerice Giant je u jeku korona krize otvorio novu tvornicu u susjednoj Mađarskoj, u kojoj već proizvode modele iz srednjeg cjenovnog razreda.
Više o tome pročitajte ovdje: Giant započinje proizvodnju bicikala u susjednoj Mađarskoj.
Naslovna fotografija: Shimano