Kvalitetan i dobro podmazan lanac zlata vrijedi, makar i ako je u zlatnoj boji. Moraš ga njegovati, čistiti i podmazivati. Svaki watt je važan, kažu oni koji računaju svaki gram i otpor zraka…
Danas sam na vrlo skliskom terenu. Dotaknuti ću se lanca. I to ne onoga kojim vežemo bicikl, već onoga koji ga pogoni. Lanac je dugačak nešto manje od metar i pol i sastoji se od gotovo petsto ujedinjenih pokretnih dijelova koji snagu biciklista pretvaraju u gibanje.
Lanac je zapravo najveći živi organizam bicikla. Njegovi članci danima putuju u začaranom krugu od prednjeg lančanika do kotačića stražnjeg mjenjača širokom paletom stražnje kasete (da, postoje iznimke), pa natrag na lančanik. Budući da želimo čim manje ometanu transformaciju naše energije, moramo lancu tu i tamo posvetiti nešto nježnosti.
Pametni kažu: „Happy wife, happy life“. Ali ovaj put kažem: „Use your brain, ride clean chain“, pa ćemo se posvetiti lancu. Ali ako je to lanac ženskog (ili curinog) bicikla, naravno da ćeš na kraju zadovoljiti obje strane. Pogotovu sada kada je Valentinovo pred vratima.
Iako se lanac najveći dio svog puta provede u zraku, tijekom MTB vožnje (ovdje je cestovnjacima malo lakše) naguta se prašine, blata i zemlje. Prljavština se smješta se među pločice, članke i pinove te povećava trenje. Masna prljavština prvo će naškoditi tvojima wattima, a potom i novčaniku.
Neke studije kažu da pri uloženih 250 W zbog nečistoće gubiš čak 5 W ! Nečistoća također skraćuje život lanca i komponenata povezanih s njim. Prevencija ove bolesti je briga o čistom lancu, a najbolje cjepivo je namjensko mazivo.
Tako ćeš nadoknaditi izgubljenu snagu, ali s novčanikom ćeš i dalje biti u minusu. Međutim, iznos minusa uglavnom ovisi o tebi.
Čišćenje lanca
Novo mazivo se u pravilu nanosi na čisti i suhi lanac. Na taj će način ući među članke i smanjiti trenje. Neki samo obrišu lanac suhom krpom. I to je bolje nego ništa, ali unutrašnjosti će i dalje biti skrivena prljavština. Možeš pripremiti vodu, sapun i četku i pomoću toga se uhvatiti u koštac s lancem. Namjenska sredstva za čišćenje učinkovitija su. Ako čistiš pomoću spreja, pazite na rotor kočnice.
Uložak za čišćenje s četkama je sigurniji. Uliješ tekućinu u kasetu, provučeš lanac i okrećeš pedale. Na taj način lanac pokreće sustav četkica koje dobro čiste njegovu unutrašnjost. Ili ukloni lanac s bicikla, umoči ga u posudu sa sredstvom za čišćenje i istrljaj četkom.
Tekućinu i lanac možeš staviti i u praznu PVC bocu, dobro je zatvori i sve snažno protresi. „Shaken, not stirred“! Namjenski odmaščivać možeš zamijeniti naftom. Ona će dobro obaviti posao. Čist lanac ostavi da se osuši, ali razmisli i o tome kako ćeš se ekološki odgovorno riješiti smeđeg mulja. I ne zaboravi očistiti lančanike i zupčanike. Na njih se lako nabere nejestivi crni maslac.
Podmazivanje lanca
Lubrikanti se uglavnom sastoje od tvari za podmazivanje i sredstva za prijenos, koja ih dovode do željenog mjesta. Stoga nemoj podmazivati lanac neposredno prije vožnje, jer mazivu treba neko vrijeme za taloženje među karikama lanca. Možeš mu pomoći okretanjem pedala i prstima utrljavati mazivo u lanac. Ako si ga dobro očistio, nećeš imati crne prste.
Uljnim aerosolom možeš poprskati cijelu površinu lanca. Naneseni film prilično je fluidan i lako teče između karika lanca, kao što i lako istječe iz njih, pa njegov učinak ne traje dugo. Ne zaboravi uvijek okrenuti sprej dalje od kočionih rotora, inače ćeš se lako naći u velikoj nevolji. Mazivo će na rotorima ostati duže nego na lancu.
Ulja se obično dijele na ona za suhe („suha“ maziva) i za vlažne („mokra“ maziva) uvjete. Nazivi su prilično jasni, a njihova upotreba je nešto manje jasna. Suha su više tekuća i manje su masna, pa se prašina manje lijepi za lanac te on dulje ostaje čist.
Naravno, njihov je blagotvoran učinak i kraći jer traju samo oko 100 kilometara ili do pet sati vožnje. Jasno je da je to uvjetovano i tlom, vremenom i stilom vožnje. Ulja za mokre i blatne uvjete trajnija su, bolje podmazuju, ali i više zamašćuju lanac. Pravi su magnet za prljavštinu.
Što je s voskom ili keramikom?
Možda ne znaš da je vosak pravi balzam za lanac. Vruće voskanje je poseban postupak koji ću opisati u jednom od sljedećih postova. Molekule parafina ispunjavaju prostore između dijelova lanca i uvelike smanjuju trenje, a vosak bolje odvodi vodu nego ulje te odbija prljavštinu.
Ali prije nego što upotrijebiš vosak, lanac morate potpuno odmastiti. To se odnosi i na novi lanac. Jednostavniji način je upotreba hladnih voskova ili tekućih maziva na bazi voska. Međutim, prije upotrebe moraš ukloniti i staro mazivo. Postupci voskanja zahtijevaju malo više vremena, ali uloženi trud dugoročno se isplati.
Najnovije otkriće za njegu lanca su maziva s nano česticama keramike. Proizvođači ih kouju u zvijezde, a čak i neovisni testovi prepoznaju njihove dobre i trajne performanse. Nažalost, cijene ovih maziva skočile su u nebo, pa ih uglavnom koriste samo ozbiljni natjecatelji i oni koji to žele postati. Prosječni se korisnik, međutim, našao na razmeđi između smisla i besmisla ulaganja.
Brisanje lanca
Neposredno prije vožnje, obriši lanac suhom krpom. Ne boj se, mazivo je skriveno u člancima lanca. Mativo koje je ostalo na površini na sebe veže prljavštinu i nervira te. Lanac se tijekom uporabe rasteže. Najviše se rasteže dijagonalnim pomicanjem između krajnjih lančanika stražnje kasete. Komponente se polako šire, nečistoća se taloži u tim međuprostorima i to dodatno pomaže rastezanju.
Takav lanac polako tone u lančanike i počinje se zaglavljivati. U posljednjem desetljeću stražnja kaseta narasla je s devet lančanika na dvanaest, pa je taj proces na toj strani nešto sporiji, a mi smo s tri sprijeda prešli na jedan, sada puno opterećeniji.
Ako se dobro brineš o lancu on će ti moći dugo služiti. Ali sam moraš odlučiti kako ćeš u ovu složenu jednadžbu unijeti vrijeme vožnje, vrijeme održavanja i vrijednost novca.