Reševanje tubelessa
16. srpnja 2020

Dobro složeni tubeless pravi je melem za biciklističku dušu. Nizak tlak u gumama znači udobnost i dobro prianjanje tijekom vožnje. Obično je bez problema otporan na trnje i ne treba spužvaste umetke za zaštitu od snakebite bušenja. No unatoč supermenskim osobinama, tubeless nije besmrtan…

Proizvođači tekućina (mlijeka) za brtvljenje jamče da je njihovo mlijeko najbolje i da može zakrpati rupe do 5 mm. Pa, to još nisam doživio. Mlijeko obično bez problema brtvi rupe koje napravi trnje ili šiljasti metalni predmeti. Neke marke osim mlijeka nude i dodatni granulat koji bi zajedno s mlijekom trebao zabrtviti i veće rupe. 

Sve nijanse mlijeka za brtvljenje

Mlijeko za brtvljenje ima jedno nezgodno svojstvo – voli ispariti. Neko više, neko manje. Prošle smo godine testirali mlijeko koje je savršeno zatvorilo rupe, ali je i isparilo nevjerojatno brzo. Nakon dva zimska mjeseca, guma mi se iznutra potpuno osušila i na jednoj zimskoj utrci je puštala poput cjedila.

Međutim, obično je dovoljno dodati malo mlijeka svaka tri mjeseca i to bi trebalo biti to. Najlakši način dodavanja mlijeka u gumu je odvrtanje srednjeg dijela ventila i ubacivanje mlijeka kroz ventil špricom ili konusnom nastavkom.

Giant Stash Tubeless
S opcijom Giant Stash možeš držati bombice sa zrakom – u cijevi vilice

Ono kad samo crv može spasiti stvar

Najveće probleme donose “snakebite” na oštroj stijeni ili rezanje bočne strane gume. Najlakši način rješavanja takvog bušenja omogućavaju takozvani „crvi“ ili gumeni umeci. Oni su još prije nekoliko godina spadali u domenu znanstvene fantastike, ali danas ih možeš nabaviti u svakoj boljoj trgovini bicikala i već ih smatramo obveznim inventarom u ruksaku (gotovo) svakog brdskog biciklista na tubelessu.

U razvrtač umetneš crva – obično je dovoljan tanji gumeni umetak. Umetni razvrtač s crvom u rupu, okreni ga i napravi kvržicu unutar gume, prstom drži crva na gumi i izvuci razvrtač. Crv umetnut na ovaj način trebao bi lako zapečati prilično veliku rupu. Važno je da u gumi ostane nešto zraka, pa drži prst na rupi prije umetanja crva, a po potrebi pumpom dodaj još zraka.

Razvrtač i crv

Dobra stara zračnica

Ako operacija spašavanja s crvima ne uspijena stazi je najlakše je umetnuti zračnicu u probušenu gumu. Da, čak i kada imaš tubeless gume, potrebna ti je rezervna zračnica. Ali prije nego što je umetneš, prstima moraš ispipati unutrašnjost vanjske gume. Možda ćeš tamo pronaći ostatke trnja koje je ostalo zabijeno,  aodmah će probušiti umetnutu zračnicu.

Ako ne želiš da se problemi ponavljajumoraš pronaći i ukloniti gotovo sve što je ostalo zabijeno u vanjsku gumu. Potrebno je i iz obruča ukloniti tubeless ventil. Ako je dobro zavrnut, to ćeš moći napraviti samo kliještima, stoga su mala kliješta još jedan vrlo preporučljiv dio opreme tubeless biciklista.

Video: Stefan „Sahmurai“ Sahm

Manualne vještine

Guma zakrpana crvom nije nužno za otpad. Kada se crv jednom dobro namjesti, on više ne izlazi. Osobno vozim „crvljive“ gume do kraja njihovog uzbudljivog života. No, uz nešto spretnosti možeš dobro obnoviti čak i izrezanu gumu (to još doduše nisam probao).

Jedna opcija su namjenske TL (tubeless) zakrpe koje nalijepiš na unutrašnju stranu gume i tako zatvaraš divovsku rupu. Loša strana toga je što vremenom zakrpa nabubri i napravi kvrgu na gumi.

Druga mogućnost je šivanje. Jako izrezanu gumu možeš jednostavno zašiti. Naravno, potrebna ti je jaka igla i još jača nit koja će odoljeti budućem mučenju brdskog bicikla . Ako dobro šivaš, male pore između šavova zapečatiti će mlijekom, a možeš im dodatno pomoći spomenutom naljepnicom s unutarnje strane. Probaj i javi kako je to završilo .

Gumeni umetak ili “crv” kada se jednom primi, ne odlazi…

Abeceda tubelessa

Skoknimo nakratko na početak: Dobro složen tubeless. Većina pogrešaka događa se upravo pri sastavljanju tubelessa. Ponekad je traka slabo zalijepljena i ne brtvi otvore za žbice u obruču. Možda ćeš za vrijeme montaže pomaknuti traku i ona će puštati zrak bez obzira na ljepilo

Treće, umetnuti TL ventil pušta zrak. Ovi su problemi prilično neugodni, jer kada jednom sastaviš TL kotač, teško ih je dijagnosticirati. Ne postoji drugo rješenje nego rastaviti ga i početi od početka. I nemoj to raditi u dnevnoj sobi.

Mlijeko samo za sebe neće riješiti sve probleme. Obično se akumulira u lokvi na najnižem dijelu gume, a svi problemi su u zraku iznad nje. Ponekad pomaže brza vožnja, jer centrifuga raspršuje mlijeka u gumi i automatski brtvi. Dakle, MTB može automatski riješiti mnoge probleme!

Sahmurai S.W.O.R.D. (tubeless komplet za upravljač) 160,99 kn

Giant Stash/Clutch (tubeless komplet za upravljač) 179,99 kn

Bikeworx 45mm (komplet tubeless ventila) 149,99 kn

Giant Control Tower Pro Tubeless Boost (podna pumpa) 999,99 kn

Foto: Matej Hartman/mtb.hr

Prati nas