4. travnja 2018

Mnogi ne znaju da je na sjeveru Hrvatske, u Varaždinu, složen inovativni DH bajk, sačinjen od karbonskih vlakana i domaćeg znanja: HardCore Industry prototip

Varaždinac Nino Dušak do prije nekoliko godina aktivno je nastupao u MTB DH utrkama, a danas je na pragu međunarodne karijere u proizvodnji bicikala. I to ne bilo kakvih. Riječ je o novim rješenjima za MTB spust koja bi mogla donijeti novi napredak u već ionako vrlo napredan segment vrhunskih okvira. Nino je za vrijeme svoje natjecateljske karije zapazio niz nedostataka postojećih bicikala i odlučio je spojiti to iskustvo sa svojim znanjem u CAD dizajnu te potražiti nova inovativna rješenja. Tako je, ukratko, nastao projekt HardCore Industry.

Ovih dana će prvi prototipski bicikl biti iskušan „na ratnom polju“, a pilotirati će jedan od najboljih slovenskih spustaša – Jan Cimperman iz Mozirja (MTB Trbovlje). Prvi je na redu nastup na Europskom DH prvenstvu u Portugalu 7. travnja, zatim slijedi nastup na prvoj ovogodišnjoj utrci europskog iXS DH kupa na Pohorju iznad Maribora tjedan dana kasnije, 15. travnja. Prvi globalni test HardCore Industry će doživjeti na Lošinju, na prvoj utrci ovogodišnjeg Svjetskog UCI DH kupa, 22. travnja.

Start-up koji rješava problem pedal kicka i stražnje kočnice

„Cilj projekta HardCore Industry je bio cilj proizvesti kompozitni funkcionalan prototip downhill okvira sa 100 % aktivnim ovjesom“, objašnjava „CEO ovog start-upa“ Nino Dušak. „Naime želio sam ovjes koji nema problema sa pedal kickom, i ne podliježe utjecaju stražnje kočnice. Nakon prve skice na papiru i kad sam okvirno znao što sve trebam, ključno pitanje bilo je da li je sa dostupnim resursima moguće proizvesti takav okvir, tj. tko su ključni partneri i njihove mogućnosti?

Kako je teoretski dio kroz računalno modeliranje napredovao ukazala se potreba za izradu kalupa, vijaka, modeliranje kompozitnim materijalima, za analize naprezanja okvira, simulacija gibanja ovjesa itd., tako su se iskristalizirale potrebe projekta. Od ranije sam bio osposobljen za rad u CAD programima i projekt je krenuo“, dodaje Dušak.


Inovativna geometrija: 50/50 stražnji ovjes, pogonska osovina bliža stražnjem kotaču… 

Slijedila je faza financiranja. Nino se prijavio za sredstva u okviru programa “Pokreni nešto svoje“ (https://www.facebook.com/PokreniNestoSvoje/) u organizaciji ACT grupe iz Čakovca. „Projekt je uz još njih pet  isplivao iz konkurencije od 432 projekta“, slikovito objašnjava Dušak.

HCI je potom uspješno prošao na još nekoliko manjih natječaja i Dušak je prikupio sredstva za početak projekta, dovoljna za proizvodnju prototipa i potragu za novim investitorima. 

3-piece technology i 50/50 suspension

„Dio tehnologije za izradu bajka preuzet je iz zrakoplovne industrije i brodogradnje“, kaže Dušak. „Takva tehnologija omogućila nam je bolju manipulaciju materijalom, izbjegli smo mnogo lijepljenih spojeva monocoque konstrukcije i nastao je okvir napravljen iz samo tri komada. Konstrukciju smo nazvali „3-piece technology“ jer se prednji dio okvira sastoji od dva dijela, a stražnja vilica iz kalupa izlazi u jednom komadu.

Što se tiče samih specifikacija bicikla, najviše pozornosti obratili smo na geometriju i ovjes jer smo ciljali na bajk koji ne usporava u bandama (bob zavojima) i koji je sam po sebi brz na sporim tehničkim dijelovima i stabilan pri velikim brzinama. Ovjes smo nazvali „50/50 suspension system“ zbog specifičnog gibanja linkova. Spada u VPP tip ovjesa. Njime smo skoro u potpunosti eliminirali  pedal-kick i utjecaj stražnje kočnice na ovjes. Čak i više nego što smo očekivali“, dodaje.


Jan Cimperman testira skokove na jugu Francuske

Na projektu sudjeluju i tri znanstvene ustanove: Fakultet organizacije i informatike (VŽ), Fakultet strojarstva i brodogradnje (ZG) te Sveučilište Sjever (VŽ). Okvir je u potpunosti proizveden u Varaždinu.

Što kaže testni pilot Cimperman?

Prototip je ovih dana tutnjao legendarnim stazama Italije i Francuske. „Plan je testirati prototip okvira na terenu, riješiti nedostatke i krenuti u proizvodnju“, kratko kaže Dušak.

Jan Cimperman je službeni testni vozač HCI prototipa. Već slijedeći vikend nastupiti će na Europskom DH prvenstvu u Coimbri u Portugalu. Tjedan dana kasnije ide na legendarno Pohorje, radi prve utrke europskog iXS kupa. Potom se prebacuje nešto južnije, na Lošinj gdje ga čeka prva utrka ovogodišnjeg UCI Svjetskog kupa u MTB spustu. Nakon toga, nastaviti će s pojavljivanjima na utrkama Svjetskog kupa te iXS i Unior kupa.


Cimpi na pauzi iznad San Rema

„Bicikl ima vrlo nisko težište i vrlo je stabilan pri velikim brzinama, pogonska osovina pomaknuta je prema nazad što se pokazalo izuzetno pozitivnim na testiranju jer bicikl ima jako ubrzanje „pumpanjem“ preko neravnina i na izlasku iz zavoja“, ocjenjuje Jan Cimperman, koji je već skupio nešto sati na stazama kod San Rema, San Romola i u južnoj Francuskoj. „Njihalica sa sustavom povezivanja 50/50 radi odlično! Donji i gornji linkovi stražnjeg ublaživača djeluju gotovo jednakomjerno, pa je ovaj sistem zbog toga i nazvan 50/50 linkage system. Rad suspenzije se ne osjeti na pedalama. Na kamenim tehničkim dionicama bicikl je izuzetno stabilan, a skokove izvodim bez napora“, dodao je Cimperman.

Više informacija potražite na službenom web odredištu na adresi http://hcibikes.com/ ili na društvenoj mreži: https://www.facebook.com/HardCoreIndustry

 

Naslovna fotografija: Jan Cimperman na stazi iznad San Rema; foto: Oliver Kunz/HCI/Facebook

Prati nas