19. ožujka 2019

Domaći e-bicikl čiji je okvir razvijen gotovo usput, s motorom vanjskog dobavljača, ali s vlastitim softverom i hardverom. Najviše truda je uloženo u razvoj sustava koji donosi sasvim nov doživljaj na biciklu. No, za početak, odletjeli smo do Brača gdje su nas posjeli na demo bajkove

Kao što sam već spomenuo u live čavrljanju s operativnim direktorom Greypa Krešimirom Hlede, teško me je dovući na predstavljanje e-bicikla. Zapravo bilo kojeg bicikla jer sam za to već prestar. No kada me Greyp Bikes, sestrinska tvrtka Rimac automobila, pozvala na prezentaciju novog bicikla Greyp G6 kao jedinog predstavnika slovenskih medija (a na prethodnoj prezentaciji istoga dana u samim pogonima Rimca bili smo i jedini hrvatski medij), morao sam napraviti izuzetak.

Rimac i Greyp

Mate Rimac, danas 31-godišnjak, privukao pozornost svijeta automobila svojim električnim super-automobilom Concept One. Uskoro će biti deset godina otkako je osnovao tvrtku u garaži i ugradio električni motor u stari BMW. Tvrtka još uvijek raste, zapošljava više od 500 ljudi, koji većinom vrijeme provode za računalnim zaslonima, i prima multimilijunska ulaganja. Ne toliko zbog njihovih super-automobila već radi znanja kojim razvijaju ili proizvode komponente za električne i hibridne automobile mnogih marki, od egzotičnih Koenigsegga i Aston Martina do onih svakodnevnijih.

 

Greyp, koji posluje u zgradi udaljenoj nekoliko stotina metara, u Svetoj Nedelji, desetak je puta manji od velikog brata Rimca. Njihovi razvojni programeri rade odvojeno, da ne bi došli u napast da razmišljaju „automobilski“. No naravno, žuti Greypovci koriste znanje i rješenja Rimčevih inženjera.


Mate Rimac na predstavljanju, iza su slike novih modela Greypa

Do sada su se mogli samo pohvaliti modelom Greyp G12, koji izgleda više poput e-Motocross čudovišta koje su napravili – jer su mogli. G12 je dijete tehničkog direktora Greypa Zvonimira Sučića, koji je zaposlen u Rimcu još od 2010. Sada je došlo vrijeme za pokazivanje prvog pravog brdskog e-bicikla, nakon četiri godine razvoja.

 

Novinari, ali i drugi gosti iz cijelog (distributerskog i ulagačkog) svijeta. U petak je održana večernja prezentacija u Zagrebu, a u subotu skok avionom na neimenovani jadranski otok – za dva dana na dva kotača. Voziti ćemo se na 70 demo bicikala iz testne flote vrijedne pola milijuna eura. Pa tko ne bi išao?

 

Na kraju se ispostavilo da je neimenovani otok bio Brač, a tamo smo mi iz novinarskog tabora nabrušenih mountain bikera demo bicikle najviše zlostavljali na kamenoj stazi pod radnim nazivom Chunky Monkey, između zračne luke i Bola. Vozili smo u oba smjera.


Greyp G6 na vrhu Jadrana

Bajk

Niti na trenutak nisam očekivao da će Greyp lansirati na tržište električni MTB onako kako to rade svi drugi. Migovi koje sam dobio prije godinu i pol, kada sam imao privilegiju posjetiti dom Rimca i Greypa, bili su jasni. U petak navečer, na predstavljanju u zagrebačkom paviljonu Meštrović (dom HDLU), nakon dnevne prezentacije razvoja i proizvodnje u Svetoj Nedelji (u prostorima Rimca, ali ne Greypa), doznali smo sve.

 

Greyp G6 nije usmjeren na napredne brdske bicikliste koji bi se odlučili za izlet ili potpuni prelazak na elektriku. Borba protiv tradicionalnih biciklističkih marki bila bi unaprijed izgubljena. Napravili su bicikl za tehnološke entuzijaste koji vole kretanje u prirodi. Tate i mame koji su, prije nego što su im obitelj i posao oduzeli svo slobodno vrijeme, možda rado vozili bicikl. Sada imaju malo više vremena i dovoljno novca.

 

Greyp je sigurno mogao proizvesti vlastiti motor, ali nisu pretjerano time razbijali glave. Odlučili su se za manje poznatog austrijsko-tajvanskog proizvođača MPF Drive s metalnim komponentama i savršeno vodootporan, ali i s potpunom slobodom u razvoju softvera koji je u potpunosti razvijen u Svetoj Nedelji. Motor MPF 6.0c dostupan je u dvije verzije: 250 ili 460 W snage.

Razvoj bicikla kao takvog – okvira na koji montiraš gotovu suspenziju, obruče i druge komponente – je trivijalan sa stajališta Greypa. Također i sa stajališta tehnologija izrade karbonskih okvira, budući da Rimac proizvodi automobile iz istog materijala. Okvir je lijep, motor je montiran ispod njega, vidljiv i prekriven zaštitom.

 

Većinu vremena u Greypu su potrošili za razvoj sustava koji omogućuje da ovaj bicikl zovemo pametnim i vožnju bicikla čini novim iskustvom.

Sustav

Digitalizacija je na svakom koraku. Ako želiš, sada je možeš puno više iskusiti i na biciklu.

 

Mozak Greypa G6 nalazi se u centralnom inteligentnom modulu (CIM) smještenom ispred upravljača. CIM na vlastitom ekranu prikazuje samo neke osnovne informacije kao što su napunjenost baterije, koja je od pet razina pomoći električnog motora uključena, brzina … Također je u njega ugrađena SIM kartica koja nas (kroz partnerstvo s T-Mobileom u 140 zemalja) povezuje s poslužiteljem. Doista, svijet komunikacija i podataka otvara se kada spojimo pametni telefon s CIM-om. Naravno, uz odgovarajuću aplikaciju. Telefon povezujemo putem USB kabela koji služi i za punjenje baterije.

 

Osnovne biciklističke funkcije. Postavke i nadzor rada motora. Navigacija, izračun dometa. Broj otkucaja srca u minuti i trening, čak i podešavanje pomoći motora s obzirom na trenutni puls. Snimanje prednjom i stražnjom kamerom, što je, usput rečeno, također vrlo korisno za pogled unatrag u prometu. Čak i ako odmah nešto ne snimiš, s poslužitelja možeš dohvatiti zadnjih 30 sekundi video zapisa (znaš da ga nećeš snimiti kada se događa nešto zanimljivo). Natjecanje protiv drugih vozača, čak i uživo. Daljinsko upravljanje biciklom, povezivanje sa senzorom kretanja kotača i blokada u slučaju da ti ne odgovara ako netko „posudi“ tvoj bicikl.

Ne mogu niti nabrojati sve funkcije, nisam ih uspio sve testirati, niti je sve na testu bilo sto posto u funkciji. No uspio sam se snimiti kada sam se zakucao u grmlje.

 

No mogu zamisliti nove ideje koje se javljaju na sastancima razvojne ekipe. Ostalo je još puno prostora za nadogradnju aplikacije.

 

Aplikacijom upravljaš putem upravljačke palice (joysticka) na prekidaču kod lijevog prihvata. Tu su i tipke + i -, za povećanje ili smanjenje asistencije motora, prekidač za svjetlo, reprodukciju najnovijih snimki s kamere te gumb za pogon motora prilikom hodanja.

 

Strava na steroidima, ako poželiš. Zapravo ima ovdje inovacija koje bi bile korisne i na biciklu bez elektromotora. Možda oni jednom i proizvedu klasičan bicikl bez motora, ali s dodatkom digitalne povezanosti?!

Baterija

Bateriju, naravno, znaju napraviti. Litij-ionska baterija od 36 V, kapaciteta 700 Wh može te voziti oko 100 km. Aplikacija će ionako precizno izračunati tvoj „point of no return“ u odnosu na trenutni režim rada.

 

Ističe se baterija obojana u žuto i umetnuta u središte okvira. Vrlo lijepo oblikovanog karbonskog okvira. Tako su potpuno promijenili izgled bicikla i na svoj način podigli zastavu s natpisom; “Mi smo tvrtka visoke tehnologije koja prodaje električne super-automobile za milijun i više. Ponosni smo što smo električni“. U redu, malo previše teksta za zastavu, ali shvaćaš poantu.

 

Osim toga, bateriju možeš trenutno izvaditi, a okvir je čvršći jer nema velikih rupa za sakrivanje baterije.

 

Nažalost, ovaka bicikl vjerojatno se neće svidjeti tradicionalnim biciklistima. Ali, kao što sam napisao u početku, mi nismo glavna ciljna skupina ovog proizvoda. Uostalom i mi se možemo brzo naviknuti.
{gallery}2019/190319_greyp2{/gallery}

Vožnja

Obruči na Greypu G6 su 27,5-inčni, prednji i stražnji hod suspenzije iznosi 150 mm. Iako će netko zaključiti da je ovo enduro bicikl, zapravo je više “trail” ili turni bicikl, i zbog kuta vilice. No  svakom slučaju brdski bicikl.

 

Opisati ću svoje iskustvo za upravljačem jednostavnim riječima: Doživljaj na modelu Greyp G6 je kao da voziš vrlo težak bicikl s vrlo dugom klackalicom i cijevima stražnjeg trokuta. Nije baš živahan. No mnogim korisnicima svidjeti će se stabilnost i dobar, pouzdan osjećaj na biciklu. Zapravo, navikneš se i možeš biti jako dobar i na ovom biciklu.

 

Cijelokupno iskustvo bicikliranja na ovoj igrački je zaista posebno i osvojit će mnoga srca. Ako prođu cijene.

 

Veći nedostatak od cijene i težine jest to da će iOS aplikacija biti dostupna tek sljedeće godine. Osim toga, brojni električni i drugi kablovi ne služe ovome biciklu baš na čast. No odluka za ovakvu instalaciju temelji se na tome da bi bežično povezivanje samo povećalo cijenu i zakompliciralo stvari. Osim toga, baterija je povremeno zveketala u svom ležištu, kada sam vozio po bračkim stijenama.

Modeli, cijene

Bicikli su već ovdje, proizvodnja teče i svojeg Greypa G6 moći ćeš preuzeti već u travnju. Najlakše će biti naučiti ga izravno od Greypa jer tek ustanovljuju prodajnu mrežu.

Tri su modela na raspolaganju – osnovni G6.1 Bold FS stoji 6.499 eura, nešto bolje opremljeni G6.2 Expert FS je 500 eura skuplji, a najbolje opremljeni G6.3 Rebel FS, sa za Europu malo neobičnim motorom snage 450W, stoji 7.499 eura.

Musk bi u svemir, Rimac zadovoljan s biciklima

Možda nećemo vidjeti puno bicikala Greyp G6 na našim stazama. No, budući da je većina posla obavljena na sustavu, dodavanje novih modela biti će relativno jednostavno, Najavili su da će godišnje predstavljati dva nova modela.

 

No budući da su žuti iz Ljubljanske ulice u Svetoj Nedelji pokazali nešto novo u biciklizmu, možemo očekivati da će biti onih koji će ih pokušati oponašati. Neki će proizvođači pak vjerojatno kupovati dijelove za ugradnju na svoje bicikle, a to je,  uostalom, osnovni poslovni model Rimac automobila, ali i Greypa.

Na naslovnoj fotografiji grubo smo montirali Greyp G6 na Rimac Concept One. Mate Rimac je odmah desno.

Pogledaj i:
V živo: Krešimir Hlede, Greyp Bikes

Prati nas