Gravel, makadam, zemlja, šljunak… Siniša je preobraćeni “cestovnjak” koji je sebe pronašao i u “gravelu”. No što uopće njemu i drugima znači gravel?
Gravel manija ili što jedan cestovnjak ima za reći o gravel biciklima, da ne kažem o šljunčarima u mom slobodnom prijevodu? Oni koji me znaju, znaju da sam zadrti cestaš. Ali malo je onih koji znaju da sam, kao i većina, na cestu došao zaobilaznim putem. Kupovina prvog bicikla bila je prava avantura.
Čak i da ne idemo u širinu ponude po brendovima, za početnika je izbor zbunjujuće velik. Tada sam mislio da se neću prevariti ako kupim treking bicikl. Pretpostavio sam da ću voziti uglavnom po cesti, a opet nisam se želio ograničiti isključivo na cestu. Tih godina gravel kategorija nije postojala, a i danas je relativna novost. Da mi je tada bila dostupna, tko zna kojim bi putem moja priča krenula. Trekingom sam bio zadovoljan, ali moje želje su ipak bile drugačije. Netko uči na svojim greškama a svi ostali mogu na mojim.
Gravel bicikli pojavili su se na tržištu na veselje svih onih koji se vole voziti cestom i “gutati kilometre” a opet ne žele biti ograničeni. I bez obzira na to što pripadam onoj skupini koju je teško natjerati da skrene s ceste ipak mi zadnje vrijeme misli i pogled sve više lutaju. Osjećam želju da i ja skrenem. Ne baš potpuno. Onako, samo malo, ponekad. Cesta je i dalje moj primarni medij, a brzina mi je srednje ime. Još uvijek nemam želju za punokrvnim hardtailom ili ne daj bože fully-jem, ali gravel mi je dobro rasplamsao maštu.
Zamišljam neko ljetno maglovito jutro. Taman što sam popio prvu jutarnju kavu i obukao se za odlazak na vožnju. Ceste su još vlažne od noći. A toplina prvih sunčevih zraka tjera šljunak i travu na isparavanje. Iz sobe izvlačim svog novog ljubimca. Giant Revolt, u nevjerojatno dobroj kombinaciji crne i boje kroma. 42mm visoki profil SLR-1 kotača i blago ripnaste gume širine 40 mm djeluju poprilično udobno i sigurno. Cestovne sprinterice mijenjam nešto udobnijom, mtb cipelom i kroz prazan grad krećem u novu avanturu. Tračnice tramvaja i već poslovična kvaliteta Zagrebačkih cesta me više ne zabrinjavaju, a SRAM Force eTap grupa precizno prati moje naredbe s ručica mjenjača. Brzina na asfaltu je zadovoljavajuća, a pozicija više nego udobna. Savijeni cestovni volan dozvoljava mi nižu poziciju tako da nema one klasične borbe s aerodinamikom kao kod ravnog volana. Sve u svemu jako sam zadovoljan, a još nisam ni stigao na podlogu kojoj je gravel bicikl prvenstveno namijenjen.
Silazak s asfaltirane podloge za vlasnika gravela trenutak je kada se na njegovu licu krene razvlačiti osmjeh zadovoljstva. Pod gumama veselo pucketa sitni šljunak dobro utabanog makadama. Brzina je i dalje dovoljno visoka, a stabilnost bicikla na razini. Prelaskom preko neravnina osjeća se kako specijalno dizajnirana D-Fuse sic štanga odrađuje svoj posao amortiziranja, dok fleksibilni guvernal uspješno rasterećuje ruke od nepotrebnog stresa. I tako u tren oka, nešto što bi na mtb-u bio iznimno dosadan ravni makadamski put, postaje zabavna podloga za beskonačnu jurnjavu gravel biciklom. I dok se kilometri zabave nižu sunce se neprimjetno približilo zenitu. Prašnjavi se put već potpuno osušio a iza mene se još dugo u visinu diže oblak prašine. U tom trenutku ne razmišljam o ničemu, a najmanje o povratku na cestu. Osmjeh je postojan a zadovoljstvo je neupitno.
Vrijeme je da skrenem i prestanem zamišljati! Možda dogodine neka Toscana, Strade Bianche, Giant Revolt i ja?
Gravel bicikl je u osnovi bicikl cestovne endurance geometrije s nešto širom gumom. A od ciklokros bicikla (iako ga mnogi guraju u isti koš) razlikuje se sitnim ali bitnim detaljima. Tako će pravi rasni ciklokros bicikl imati nešto kraći chainstay, kut vilice i cijevi sjedala će biti zatvoreniji te će posljedično međuosovinski razmak biti kraći. Stack i reach su također kraći pa samim tim dobijemo nešto “nervozniji” i sportskije postavljen bicikl koji se puno bolje ponaša u oštrim brzim zavojima, a samo “ispaljivanje” iz njih čisti je užitak. S druge strane nalazi se gravel. Bicikl koji je svojom geometrijom skoro pa suprotan. Nešto spuštenije osovine pogona, dužeg zadnjeg trokuta i više postavljenog volana što u osnovi donosi udobniji bicikl. Bicikl koji je stabilniji i upravljiviji pri većim brzinama kakve se i očekuju na gravel turama. Razlika između Revolta, čistokrvnog gravela i adventure bicikla kao što je Toughroad je očita. Toughroad je bicikl namijenjen dugim turama i putovanjima. Sjedi se puno uspravnije, a udobnost mu je ipak prvi prioritet.
Iako se sva tri tipa bicikla odlično snalaze na asfaltu, zemljanim putevima i nekim umjerenijim makadamima ipak je razlika među njima dovoljno velika da opravdava postojanje svakog od njih. Na vama je samo da uz pomoć stručnog osoblja u našem dućanu odaberete onaj bicikl koji će najbolje ispuniti ono što vi od njega očekujete. (tekst napisao: Siniša Štambuk)
Poveznica na izvorni tekst: https://on-off.hr/gravel-manija/
Foto: Giant / mtb.hr